Podnikatelia z Partizánskeho prehovorili: Ako zvládajú pandémiu majitelia reštaurácie, fitka či diskotéky?

5208

Protiepidemiologické opatrenia sa sprísnili a viacerí majú hlavu v smútku. Svoje o prísnejšom nastavení pravidiel v krajine však vedia rozprávať najmä tí, ktorých sa opatrenia dotkli najviac.

Ako sa snažia ustáť neľahkú situáciu podnikatelia a majitelia prevádzok v regióne?

Martin Ďurček, prevádzkar fitness centra v Partizánskom

„Ako fitness centrum fungujeme už od roku 2012, kedy sme každým rokom boli schopní modernizovať fitness či už zakúpením posilňovacích zariadení, kardio strojov alebo zveľaďovaním priestorov. Od prvého zatvárania na jar sme nevedeli, čo môžeme očakávať, nakoniec sme dostali od štátu podporu pre zamestnancov na udržanie pracovného miesta, avšak to bolo všetko. Jedinou výhodou bolo a je, že fitness centrum prevádzkujeme vo vlastných priestoroch a nie v prenájme. To by sme si nevedeli predstaviť, ako by sme zvládli platiť nájomné pri nulových ziskoch.”

Chorý človek cvičiť nechodí

“Súčasné nariadenie, ktorým sa uzatvorili športoviská a fitness centrá, nás veľmi mrzí, keďže nevieme, dokedy to bude trvať. Mrzí nás hlavne to, že cvičiť chodili zdraví ľudia, ktorí si budovali svoju imunitu, predsa človek, ktorý pociťuje príznaky hocijakej choroby do fitness nepôjde, ale bude sa liečiť doma. A tiež fakt, že sme sa práve nachádzali pred hlavnou sezónou, kedy fitness centrá navštevuje najviac ľudí, keďže tí už nemôžu športovať vonku a tým pádom aj my si za tieto mesiace v roku, kedy sú tržby lepšie, pokrývame ostatné, slabšie letné mesiace.”

Prišli o najlepšie mesiace

“Obavy? Samozrejme, že ich máme, hlavne dokedy bude táto situácia trvať. Predsa, keď budú fitness centrá zatvorené 2-3 mesiace, to by znamenalo skoro štvrtinu roka bez príjmu, a to je citeľné pre každú prevádzku, a zvlášť, ak ide o mesiace s najlepším ziskom. A k tomu si treba prirátať stále zvyšujúce sa náklady, ako aj ceny energií, alebo napríklad dane z nehnuteľností v našom meste.“

Ivan Bezák, majiteľ diskotéky v Partizánskom:

„Vedeli sme, že nás čaká podobná ťažká situácia, v akej sme sa ocitli už v prvej vlne, keď nás prvých zatvorili a posledných otvorili. Zatvorení sme boli od 10. marca až do 12. júna, čiže tri mesiace. Na jednej strane, keď boli kluby po prvej vlne otvorené v lete, iba v jednom vzniklo ohnisko nákazy.”

Bez príjmov veľa ľudí

“Tieto opatrenia odstrihli od príjmov veľké množstvo ľudí. Nie je to iba o majiteľoch klubov, ktorí aj napriek zatvorenej prevádzke musia platiť nájmy, paušálne poplatky za elektriku, vodu, plyn, musia uhradiť ďalšie povinné platby, ktoré sa nedajú zrušiť zo dňa na deň, lebo sú viazané dlhodobými zmluvami atď. Sú tu ďalší… Len v našom klube zabezpečuje jednu párty 22-25 ľudí, sú to barmani, barmanky, SBS, biletár, toaletár, šatniarka, dídžej, osvetľovač, fotograf, tanečnice, grafik, upratovačky. A tí sú dnes bez príjmu, z ktorého platili účty, hypotéky. Títo ľudia už nezarábali tri mesiace počas prvej vlny a nezarábajú ani teraz.”

Bez pomoci

“Zo strany štátu by sme očakávali určite vyššiu, rýchlejšiu, adresnejšiu a menej komplikovanú podporu, aká bola počas prvej vlny. Pretože v zábavnom priemysle a gastro službách, o ktorých sa teraz bavíme, je tá pomoc prakticky nulová a pre niektorých likvidačná. Poznám ľudí, ktorí ešte nemajú vysporiadanú pomoc z prvej vlny a už je tu druhá.

Zúčastnil som sa stretnutia členov Slovenského hudobného priemyslu, kde zaznelo veľa návrhov, riešení. Dôležité bolo spojenie sa s Hudobnou úniou Slovenska na čele s Pavlom Smolkom, ktorá mala už pred týmto stretnutím za sebou viaceré rokovania s ministerstvom kultúry, s predstaviteľmi vlády SR, dokonca aj s prezidentkou. Rokujú už od mája a zatiaľ doteraz ešte štát neposkytol kultúre žiadnu konkrétnu, adresnú pomoc a riešenia. Taký je momentálny stav podpory kultúry a zábavného priemyslu. Aj keď je veľmi pravdepodobné, že niektoré nočné kluby túto ťažkú situáciu neustoja, my budeme určite pokračovať. Už teraz sme pripravení otvoriť hneď prvý víkend, ako to dovolí pandemická situácia a budú zrušené opatrenia.“

František Sobolčík, spolumajiteľ reštaurácie

„Reštauráciu v Topoľčanoch sme otvorili len koncom minulého roka, preto nás prvá vlna koronavírusu zastihla úplne nepripravených. Na druhej strane, na niečo také sa gastronómia zrejme ani pripraviť nedokáže, treba na danú situáciu reagovať okamžite. Keď sme boli nútení kvôli nastoleným opatreniam v prvej i v druhej vlne podnik zatvoriť, zostali sme zákazníkom k dispozícii aspoň tak, ako sme mohli – formou výdaja a rozvozu jedál.”

Začali s rozvozom

“Hoci počas bežnej prevádzky rozvoz nerobíme, pretože si dávame záležať aj na vizuále jedla a povedzme si úprimne, v krabičke to nie je celkom ono, nemali sme inú možnosť. Poklesy tržieb sú veľmi výrazné, museli sme prepustiť časť zamestnancov a teraz už nám zostáva len dúfať, že táto situácia bude už čoskoro minulosťou a podarí sa nám ju prečkať.“

foto: archív respondentov