Denne ním prejdú stovky ľudí smerom od autobusovej stanice do centra mesta a opačne. Viete že, je to už 45 rokov odvtedy, ako bol položený základný kameň podchodu v Partizánskom?

Fotografie ukazujú, ako vyzeralo miesto, na ktorom dnes stojí podchod. Davy ľudí smerovali do závodov a zo závodov po ceste križovanej železničnou traťou. Tá bola prekážkou plynulého prechodu. O niekoľko rokov na to, sa konečne dočkali riešenia.

Začiatky v roku 1974

Písal sa august 1974, keď pred bránou ZDA začal vyrastať nový podchod. Už nebol len projektovým plánom, ale postupne naberal reálne rozmery. Generálnym dodávateľom stavby bolo Železničné staviteľstvo Bratislava. Podľa informácií vtedajšieho investičného námestníka Jána Omelku pre ťažkosti s projektovou prípravou však podchod v tomto roku nemohol byť dokončený. Pri kladení strešných panelov a koľajníc na podchod bol použitý žeriav, ktorý vážil 156 ton a zdvihol 125 ton, pričom jeden panel vážil 28 ton.

O dva roky neskôr

20. decembra 1976 bol podchod pod hlavnú cestu a železničnú trať uvedený do prevádzky. S dĺžkou 86 a šírkou 7 metrov uľahčil a urýchlil cestu do práce tisíckam zamestnancov bývalých ZDA, ktorí nim mohli bezpečne prechádzať. Práve počas sedemdesiatych rokov Partizánske zaznamenalo najväčší stavebný rozvoj a rovnako závody zamestnávali v tých časoch najväčší počet pracovníkov.

Podchod po rokoch zmenil svoju tvár. V marci 2005 bol predložený návrh projektu na jeho rekonštrukciu, ktorý vypracoval Marián Minarovič. Došlo ku kompletnej úprave interiéru aj exteriéru. Sklenený podchod sa zmenil na murovaný s malými oknami z nerozbitného skla. Z hľadiska bezpečnosti sa nainštalovali monitorovacie kamery napojené na centrálny pult Mestskej polície. Práce skončili v roku 2006. Podchod tak nadobudol nový estetickejší a modernejší vzhľad, v akom ho poznáme dnes.

Pozrite si, ako to v Partizánskom vyzeralo pred vybudovaním podchodu a počas prác v 70-rokoch minulého storočia. 

foto: archív redakcie