Ešte v minulom roku šéf rezortu dopravy Andrej Doležal upozorňoval na možné zmeny vo vlakovej doprave. V hre bolo zavedenie takzvaných manipulačných poplatkov pri kúpe cestovných lístkov v pokladni. Cestujúci, ktorí by využili tento tradičný spôsob, by mali zaplatiť päťdesiat centov navyše.
Poplatok je zapracovaný v Prepravnom poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) platnom od 1. januára 2023. Uvádza sa ako obslužný výdaj cestovného dokladu v pokladnici a vo vlaku, takzvaný poplatok za obsluhu, a to za každú cestu, každý nákup. Ako nám objasnil hovorca ZSSK Tomáš Kováč, zatiaľ sa ale neuplatňuje. „O jeho presnom znení prebiehajú diskusie vo vnútri spoločnosti i s naším akcionárom, ministerstvom dopravy. Cestujúci budú informovaní o jeho zavedení aj s presným popisom podmienok v dostatočnom predstihu,“ vysvetlil.
Cieľom je motivovať zákazníkov
Ako pokračoval, zavedením symbolického poplatku by chceli motivovať zákazníkov, aby si kupovali cestovné doklady online – prostredníctvom e-shopu, aplikácie, SMS a automatov na predaj lístkov. Inými slovami, pokiaľ využije cestujúci moderné spôsoby kúpy, suma by sa pre neho zmeniť nemala. „Keďže sa naše ceny prepravného nezvyšovali od roku 2011 a ceny energií i mzdy každoročne rastú, je to jeden zo spôsobov úspor personálnych a ďalších nákladov a smerovanie k väčšej efektivizácii našich výdavkov v pomere k počtu prepravených cestujúcich,“ priblížil hovorca.
Cena lístka sa môže zdvojnásobiť
Aj napriek tomu, že prepravca definuje poplatok ako „symbolický“, pre niekoho môže predstavovať navýšenie o 100 percent či viac. Napríklad za jednosmerný lístok z Chynorian do Partizánskeho v súčasnosti zaplatíte 0,55 centov. V prípade , že by ste si ho zadovážili v pokladni a platil by spomínaný poplatok za obsluhu, cesta by sa takmer zdvojnásobila – lístok by stál až 1,05 eura.
Budú platiť výnimky
Nie všetci pri nákupe cestovných lístkov tradičným spôsobom zaplatia poplatok navyše. Zatiaľ platí, že sa mu vyhnú starší ľudia, presná veková hranica je predmetom diskusie. Podľa slov hovorcu ZSSK pôjde zrejme o všetkých dôchodcov s nárokom na bezplatnú prepravu. Ďalej sa poplatok nebude týkať nákupov cez mobilnú aplikáciu, e-shop, SMS lístok či predajné automaty a rovnako produktov, ktoré sa nebudú dať zakúpiť online. Nebudú ho musieť uhradiť nevidiaci s preukazom Ťažko zdravotne postihnutý. Výnimku predstavujú aj cestovné doklady na batožinu a bicykel.
Tržby v pokladniciach klesajú
Zo štatistík ZSSK vyplýva, že nákup lístkov v pokladniciach v posledných rokoch klesá. Kým v roku 2015 boli podiely na tržbách 83,64 percenta, v roku 2020 dosiahli 67,30 percenta. Vlani to bolo 59,20 percenta. Naopak, ľudia začali viac nakupovať lístky prostredníctvom SMS, e-shopu či aplikácie. Je však potrebné poznamenať, že v roku 2020 nám do života vstúpila pandémia koronavírusu, ktorá môže byť jedným z dôvodov zníženia tržieb železníc, keďže sa cestovalo podstatne menej a veľa cestujúcich pracovalo z domu.
V budúcnosti by sa tak mohlo pristúpiť k zatváraniu pokladní a tým pádom aj k prepúšťaniu zamestnancov. „Predaje a výkonnosť tarifných bodov budeme sledovať,“ dodal Tomáš Kováč.
Foto: kch