Vodíkový autobus v Partizánskom: Jazdu si môžete vyskúšať zdarma

402
vodikovy autobus partizánske
VODIKOVY AUTOBUS MTP

V Partizánskom v utorok 19. decembra odštartoval unikátny projekt. Cestujúci mestskou hromadnou dopravou si môžu na tri dni zdarma vyskúšať jazdu vodíkovým autobusom.

Nízkopodlažný autobus je svojimi parametrami určený primárne do mestskej premávky. „Autobus funguje na hybridnom systéme vodíka a elektrickej energie, je poháňaný vodíkom, ale zároveň ho vieme aj nabíjať, ak by bolo treba. Ide o prvý autobus homologizovaný na predaj v štátoch Európskej únie. Je vyrobený na Slovensku, v prevádzke ho máme zavedený zhruba rok a pol, pričom primárne bol testovaný najmä v Česku, kde vodíková infraštruktúra je oveľa ďalej než u nás,“ vysvetlil zástupca inovačnej spoločnosti Ján Čulík. Karoséria je vyrobená z kompozitných materiálov, ktoré nepodliehajú korózii – nemajú totiž žiadne zvary ani oceľové časti.

V rámci rokovaní, ktoré som mal aj ako predseda Združenia miest a obcí Slovenska, som sa dostal do kontaktu s ľuďmi, ktorí sa venujú vývoju a priniesli úplne prvý homologizovaný autobus na Slovensko. Takýto typ ešte nikde na Slovensku nejazdí, chceli sme, aby si ho vyskúšali cestujúci, ale i šoféri,“ vysvetlil primátor Partizánskeho Jozef Božik.vodikovy autobus partizanske

Zimu zvláda

Autobus má dojazd takmer 400 kilometrov. Zimné počasie by tejto technológii nemalo robiť problémy. „Vodíkové technológie majú v porovnaní so samotnou elektrikou výhodu, keďže batérie sú v mraze namáhané viac ako vodík. Náš hybridný systém sa dokáže počas jazdy zahrievať, tam nie je žiaden problém,“ pokračoval Čulík.

Prvotné dojmy dlhoročného vodiča autobusu naznačujú, že projekt bude mať úspech. „Autobus je menší, lepšie sa s ním šoféruje, nemusím dávať taký pozor, keď idem do zákruty, nemusím si toľko nadchádzať. Riadenie je takpovediac živšie, autobus má plynulejší rozbeh. Nebudem proti takému autobusu v budúcnosti namietať, aj tak sa budú musieť vymeniť tie naftové vozidlá časom za elektrické alebo vodíkové,“ zhodnotil úvodné minúty za volantom moderného autobusu dlhoročný vodič SAD Prievidza Ivan Gembický.vodikovy autobus partizánske

Chýba vodíková infraštruktúra

Testovanie bude ukončené vo štvrtok 21. decembra. „Pokiaľ budú občania i šoféri spokojní a pokiaľ bude vláda a štát garantovať, že zelený vodík bude a bude ho dostatok, potom môžeme uvažovať, aby fungovali nie jeden, ale viacero takýchto autobusov v rámci Mestskej hromadnej dopravy v Partizánskom,“ dodal primátor. Zelený vodík je bezemisný a v rámci obmedzovania emisií skleníkových plynov patrí momentálne k najlepším technológiám. Jedným z najlepších zdrojov takéhoto vodíka sú vodné elektrárne.

Foto: MTP

Vyštudovala masmediálnu komunikáciu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Vždy sa snaží prinášať zaujímavé informácie a objavovať inšpiratívnych ľudí a ich príbehy.