Zimná údržba bola ukončená skôr: Cestárov v Partizánskom potrápil december

38
zimná údržba, TSM Partizánske

V tomto roku sa zimná údržba skončila skôr ako zvyčajne. Dôvodom je priaznivé počasie, ktoré odštartovalo jarné práce v Partizánskom.  

Zimná údržba sa začala 18. novembra a ukončená bola už 5. februára. Na území Partizánskeho ju zabezpečujú Technické služby mesta (TSM). „Mala trvať až do 15. marca, ale zimné počasie ustúpilo. V pohotovosti boli tri kuboty, päť multikár, gladiátor, dva traktory, veľký sypač. Tiež nakladače a ďalšie potrebné stroje,“ informoval Marián Slabý z TSM.

V rámci zimnej údržby pracovníci minuli 136 ton voľne loženej soli, 960 vriec vrecovanej a 40 ton piesku. Najviac zásahov evidovali v posledný mesiac uplynulého roka. „Jeden z najťažších prebehol z 23. na 24. decembra, keď bolo v pohotovosti 16 ľudí a jeden dispečer. V teréne sme mali všetky stroje – kuboty, ručné vozíky, odhŕňalo sa stále, keďže sneh padal celú noc,“ ozrejmil Marián Slabý. Ťažšie zásahy mali pracovníci TSM aj v januári tohto roka. „Síce nesnežilo, ale medzi 7.00 a 8.00 h padli hmla aj rosa, ktoré následne zamrzli dvakrát po sebe v ten istý deň. Bolo ťažké odhadnúť, čo nastane ďalej. Keď napadne sneh, je to iné, ale pri daždi nikto neodhadne, či zamrzne, pretože vtedy sa teplota pohybovala medzi 0 – 1 stupňom Celzia. Nikto nečakal, že začne primŕzať už po 8.00 h,“ poznamenal Marián Slabý.

Krajskí cestári udržiavali aj horské priechody

Rovnako ako TSM, aj cestári z cestmajsterstva Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja zo strediska v Partizánskom mali plné ruky práce na Štedrý deň. „Všetky stroje boli v teréne a nestíhali sme. Intenzívne sa sypalo, čo sme pocítili aj na skladových zásobách, keďže na jednu otočku minieme približne 5,5 tony posypového materiálu,“ uviedol cestmajster strediska Partizánske František Staňo. Na cesty II. a III. triedy používajú zmiešaný posyp v pomere 1:4 – soľ a inertný posypový materiál, ako je štrk. Cesty I. triedy sú posypávané len soľou. „Zimná údržba prebehla bez väčších komplikácií. Tie, ktoré sa vyskytli, sme vedeli na mieste odstrániť, a to hlavne s technikou. Nástup zimy bol netradičný, viac snehu bolo v novembri a decembri. Potom to už bolo lepšie,“ podotkol František Staňo.

Správa ciest TSK, stredisko Partizánske, zimná údržba
Na Štedrý deň mali plné ruky práce aj krajskí cestári zo strediska v Partizánskom

Ako tiež uviedol, vykonávali sa aj preventívne posypy cez noc, a to najmä na horských priechodoch Horná Ves, dve autá boli vyčlenené na trase z Klátovej Novej Vsi smerom na Skýcov. „V zime máme pridelenú aj cestu I/9 z Hradišťa smer Jerichov, tento úsek sme tiež v pravidelných intervaloch preventívne presypávali,“ dodal cestmajster.

Na komunikáciách I., II. a III. triedy krajskí cestári počas zimnej údržby spotrebovali 666 ton inertného posypového materiálu a 286 ton soli. Na dané práce boli vyhradené tri sypače a dva nakladače.

Foto: kch, FB Chceme zmenu v PE

Vyštudovala editorstvo a vydavateľskú prax na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Miluje knihy a písanie. Rada s ľuďmi komunikuje a rovnako ich počúva, preto ju baví prinášať životné príbehy, ktoré majú výpovednú hodnotu.