Krajská cesta druhej triedy, ktorá vedie cez Veľké Uherce smerom na Skýcov, je už niekoľko mesiacov neprejazdná. Rekonštrukcia vozovky je rozdelená do niekoľkých etáp.
Prvá, ktorá sa začína pri vstupe do obce na križovatke so štátnou cestou, je takmer hotová. „Je obnovený asfaltový kryt na celom úseku tejto prvej časti, ide zhruba o 23-tisíc metrov štvorcových nového asfaltu. Vyčistili a spevnili sme krajnice, obnovili vodorovné dopravné značenie,“ uviedol v úvode augusta zástupca zhotoviteľa Roman Vlachynský.
Čas majú do polovice septembra
K finalizovaniu tejto časti je potrebné ešte dokončiť opravu dvoch mostných objektov v obci. „Mostné objekty, ktoré sme odkryli po ich nosnú konštrukciu, vykazovali iné parametre, než sa uvádzalo v pôvodnej projektovej dokumentácii, ktorú bolo treba dopracovať. Na základe toho sme vypracovali nové podklady na materiály, práce a technológiu a toto všetko aktuálne podlieha zmenovému konaniu,“ pokračoval zástupca stavebnej firmy s tým, že sa predpokladá, že do 15. septembra by modernizácia prvej časti mala byť sfinalizovaná.
Takmer pred dokončením je aj štvrtý úsek, ktorý hraničí s Nitrianskym samosprávnym krajom. Jeho dĺžka je viac ako tri kilometre, investícia dosiahla sumu 2,3 milióna eur. „Momentálne pracujeme na vodorovnom a zvislom dopravnom značení a zároveň sme vyzvali investora, Trenčiansky samosprávny kraj, na prebratie diela,“ objasnil Peter Vanek z dodávateľskej firmy.
Náročná logistika
Verejnosť si však novú vozovku v smere od Skýcova minimálne do apríla neužije. Dôvodom sú práce na treťom úseku Fatimová – Vrchhora. Náklady spojené s rekonštrukciou dosiahli hodnotu viac ako 12 miliónov eur. „Náročnosť procesov je spôsobená geologickými pomermi na tomto úseku. Z tohto dôvodu bude zhruba na tri kilometre z piatich na vozovku položená železobetónová doska,“ skonštatoval Peter Vanek.
Problém, s ktorým sa stavebná spoločnosť od začiatku musela vysporiadať, bola logistika. „Stavba je zásobovaná z oboch smerov, teda nielen z Partizánskeho, ale aj zo Zlatých Moraviec, vďaka tomu môžeme nepretržite robiť,“ pokračoval Peter Vanek.
Použijú úver
Na rekonštrukciu trojice úsekov získal kraj z Integrovaného regionálneho operačného programu nenávratné finančné príspevky spolu vo výške 11,64 milióna eur. Z vlastných zdrojov musí investovať približne 4,7 milióna eur. Využije na to úver. „Som rád, že sa nám podarilo dohodnúť, že najskôr budú minuté finančné prostriedky z eurofondov, pôjde o osem miliónov eur a župa doplatí v rámci spolufinancovania 500-tisíc eur. Časť z úveru sa minie tento rok v závislosti od toho, čo sa podarí firme urobiť a zvyšok v tom nasledujúcom roku,“ uviedol predseda TSK Jaroslav Baška.
Ak všetko pôjde podľa plánov, stavebná firma chce byť s cestou hotová v apríli budúceho roka.
Foto: MTP