Parná lokomotíva vo Veľkých Bieliciach: Jazdu historickým vlakom absolvovali stovky ľudí

126
parná lokomotíva, trať Topoľčany - Veľké Bielice, 140. výročie

Pred 140 rokmi prišiel do Veľkých Bielic prvý parný vlak. Pri príležitosti okrúhleho výročia trate Topoľčany – Veľké Bielice pripravil Klub Modrý Horizont v sobotu 29. júna bohatý program.

Okrem výstavy o histórii železnice a železničných vozidiel v areáli bývalého rušňového depa v Topoľčanoch sa konali jazdy historickým parným rušňom 555.3008 Mazutka na trati Topoľčany – Veľké Bielice a naspäť. „Bolo to v auguste 1884, keď do Bielic prišiel prvý parný vlak. Atmosféra je možno podobná tej, aká tu bola pred 140 rokmi. Dychovka, veľa ľudí, očakávanie,“ poznamenáva predseda Klubu Modrý Horizont Peter Boris. Parná lokomotíva, ktorá prišla do Veľkých Bielic, za sebou ťahala štyri historické vagóny. „Mohli sme ešte asi nejaké pridať, ale je to vždy riziko, človek nevie, či bude alebo nebude záujem. Ten však prevýšil naše očakávania, takže nabudúce možno pridáme viac vagónov. Parná lokomotíva nie je naša. Máme ju požičanú od priateľov z Depa Bratislava – Východné. Rovnako tiež ich vlakovú aj rušňovú čatu,“ uviedol Peter Boris.

Konečná vo Veľkých Bieliciach

Vo Veľkých Bieliciach súprava stála približne 45 minút. Následne vyrazila smer Žabokreky nad Nitrou, neskôr sa ešte do Veľkých Bielic vrátila. Veľa ľudí zaujímalo, prečo vlak nepokračoval v jazde ďalej do Partizánskeho. „Veľké Bielice boli v minulosti len nákladnou stanicou, mesto Partizánske, ako ho poznáme dnes, ešte vtedy neexistovalo. Práve preto parný vlak dorazil len do Veľkých Bielic, pretože tu vlak v roku 1884 končil,“ priblížil predseda Klubu Modrý Horizont. Trvalo ďalších 12 rokov, kým sa vybudovala trať až do Prievidze. „Preto robíme oslavu aj vo Veľkých Bieliciach. Druhá vec je, že ide o železničnú stanicu s dopravnými koľajami. Keby sme prišli do Partizánskeho, odtiaľ by sme museli mašinu tlačiť, ale vo Veľkých Bieliciach môžeme urobiť dopravné opatrenia a vlakom odísť aj naspäť,“ vysvetľuje Peter Boris.

parný vlak, 140. výročie trate Topoľčany - Veľké Bielice

Na zvedavé otázky detí odpovedala vlaková posádka. Branislavovi Pálešovi sa naskytla príležitosť robiť sprievodcu v nostalgických vlakoch približne pred 20 rokmi. „Sme dobrovoľníci, ktorým to robí radosť, predsa len na tejto trati nevidíte parnú mašinku každý deň a aj s historickými vagónmi. Je vidieť, že ľudí podujatie prilákalo. Podľa mňa malé deti ešte tak nevnímajú atmosféru, najviac ich zaujímajú píšťalky. Najväčším lákadlom pre deti je, keď zapíska samotná lokomotíva,“ poznamenal sprievodca.

Viac ako 300 miest na sedenie

O svoje dojmy sa podelili aj cestujúci. Okrem parnej lokomotívy ich zaujal aj interiér vozňov a samotná jazda v historickom vlaku. „Odmalička mám rád vlaky, snažím sa k tomu viesť aj dcéru. Páči sa jej tu, takže som rád, že sme našli spoločný koníček. Atmosféra v starých rušňoch, vozňoch je perfektná,“ povedal redakcii nadšený cestujúci. Akciu prišli podporiť aj členovia Prievidzského parostrojného spolku.

interiér historických vagónov, parný vlak, Veľké Bielice

parný vlak, Žabokreky nad Nitrou

jazda parným vlakom, Veľké Bielice - Topoľčany

K dispozícii bolo 320 miest na sedenie. Vlak pozostával z troch dvojnápravových vagónov a jedného štvornápravového. Po skončení jázd smerovala lokomotíva do bývalého rušňového depa v Topoľčanoch, kde prebehlo prevádzkové ošetrenie a v nedeľu sa vrátila spolu s vlakovou a rušňovou posádkou naspäť do Bratislavy.

Foto: FB Mesto Topoľčany, kch