Moyzesova ulica v Partizánskom pod drobnohľadom výskumníčok

158
Moyzesova ulica Partizánske

Ako sme avizovali, minulý týždeň na Štrkovec zavítali odborníčky z občianskeho združenia Spolka. Riešia projekt Aj ja tvorím Partizánske, ktorého cieľom je zistiť, ako si obyvatelia predstavujú budúcnosť nielen Moyzesovej ulice, ale aj ostatných lokalít. Ďalšou časťou aktivít je online dotazník, ktorý sa dá vyplniť na webovej stránke mesta.

V stredu 14. a štvrtok 15. júna ste výskumný tím mohli stretnúť na Moyzesovej ulici, Námestí mieru pri pohostinstve Cigánka, ako aj pred Základnou školou Rudolfa Jašíka na Obuvníckej ulici. „Počúvame o potrebe bezpečnejších chodníkov, ciest, ktoré sú plné dier. Je cítiť, že z občanov v tejto časti ide túžba po väčšej bezpečnosti a vyššej kvalite života,“ zhodnotila dojmy sociologička Lýdia Grešáková zo Spolky. Odborníčky sledovali chodcov či cyklistov, zaznamenávali, aké trasy využívajú, čomu sa vyhýbajú. Pri zbere dát používali aj sociologickú metódu „od dverí k dverám“. „Zazvoníme a poprosíme obyvateľov domov o rozhovor. Máme pripravené otázky, ktorými sa snažíme zistiť nielen negatíva, prekážky a bariéry, ale aj príjemné spomienky spojené s určitým miestom. Cieľom je spoznať hodnoty, ktoré sú dôležité, aby boli pri prípadných zmenách zachované,“ pokračovala sociologička.

Niekomu chýba cyklochodník, inému vegetácia

A aké názory si vypočuli? „Zatiaľ môžeme povedať, že obyvatelia danej lokality vnímajú zvýšenú hlučnosť, taktiež sme zaznamenali sťažnosti na zrušenie voľného parkovania na Moyzesovej ulici pred ich domami. Problémom je aj povrch samotnej komunikácie. Stačí, že naprší a rýchlo idúce autá nielen že ošpliechajú vodou chodcov, ale stáva sa, že aj ploty, domy či dokonca vchodové dvere rodinného domu. Na druhej strane, od chodcov a cyklistov často počúvame, že chodníky sú v zlom stave a že tu chýba cyklochodník,“ uviedla architektka Katarína Onderková.

Ako pokračovala, veľkou témou je aj chýbajúca vegetácia, ktorú kedysi tvorili sakury. Obyvateľom prekáža aj vysoká rýchlosť áut i chýbajúce priechody pre chodcov. Špeciálnu pozornosť venovali okoliu pred miestnou základnou školou. „Mapujeme počet áut, cyklistov, kolobežkárov, ich rýchlosť, správanie sa v cestnej premávke. Taktiež robíme rozhovory s rodičmi i deťmi, ktorými tiež zisťujeme bariéry, ale i pozitívne skúsenosti,“ vysvetlila Lýdia Grešáková.

Zozbierané dáta bude výskumný tím analyzovať počas letných mesiacov, v závere augusta je naplánované stretnutie v priestoroch školy, ktorého sa zúčastní aj odborník z odboru dopravné inžinierstvo. „Diskutovať sa bude o tom, aké potreby majú obyvatelia a aké scenáre sú v lokalite možné, čo zhodnotí zase dopravný inžinier,“ dodala sociologička. Výstupom projektu bude správa, ktorá samospráve poslúži na budúcu štúdiu zameranú na

foto: MTP

Vyštudovala masmediálnu komunikáciu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Vždy sa snaží prinášať zaujímavé informácie a objavovať inšpiratívnych ľudí a ich príbehy.